מה עניין לימוד כל התורה הכולה ביום אחד?
לימוד כל התורה כולה ביום אחד בע"ה ביום כ"ג באייר מתקיים בישיבה יום של לימוד "כל התורה כולה ביום אחד". בלא שהתכוונו לכך, זה יוצא בדיוק ביום השנה ה-51 לפיגוע שהיה במעלות, כך שיש גם סימן מן השמים למשמעותו של יום זה עבור הישיבה. בע"ה ובסייעתא דשמיא גדולה, נסיים כולנו, בני הישיבה לדורותיה ובני העיר מעלות את כל התורה כולה. ננסה לעמוד על המקורות העומדים בבסיס הענין, כדי שנבין את משמעותו וערכו, ונשתתף בענין בהתלהבות. א. כל התורה כולה רבים […]
פרשת ויקהל שבת והמשכן
פרשת ויקהל – שבת והמשכן התורה מתארת לנו פעם שניה את תהליך בניית המשכן כמעט במדוייק, למה? צריך להבין שבאמצע של שני הפרשות יש את חטא העגל – אולי, להגיד שגם לאחר החטא עדיין חביבים בני ישראל ומעשיהם לפני ה' – דבר שנגמר בטוב – הוא כולו טוב. וזה שהיה באמצע משהו רע (חטא העגל), זה לא העיקר. אבל יש כאן נקודה נוספת – יש דברים שנכתבו בצורה שונה לפני חטא העגל ולאחר מכן. נתחיל בהתייחסות אלהפתיחה של הפרשה שלנו […]
ויקהל – "לא תבערו אש" – לברוח ממחלוקות כמו מאש
לחיות עם פרשת השבוע – ויקהל – לברוח ממחלוקת כמו מאש השל"ה הקדוש מעורר בתחילת הפרשה לענין חשוב, שיש לנו מה להתקדם בו בע"ה. וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשׂת אֹתָם. שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה' כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת. לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל משְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת. לאחר שנכתב בתורה איסור מלאכה באופן כללי, מדגישה התורה באופן מיוחד את איסור ההבערה. חז"ל נחלקו […]
כי תשא – "יישר כוחך ששיברת" – על מנת לתקן
לחיות עם פרשת השבוע – כי תשא – "יישר כחך ששברת" – על מנת לתקן הנקודה העיקרית בפרשת "כי תשא" היא חטא העגל. חטא העגל מלוה את עם ישראל לאורך הדורות (סנהדרין ק"ב ע"א): אמר רבי יצחק: אין לך כל פורענות ופורענות שבאה לעולם שאין בה אחד מעשרים וארבעה בהכרע ליטרא של עגל הראשון, שנאמר: "וביום פקדי ופקדתי עלהם חטאתם". בכל צרה שמגיעה לעם ישראל, יש משהו מפרעון חטא העגל. הדבר נכון במיוחד בקשר למלחמה (אורות המלחמה, ד'): לולא […]
תצווה – אני זה אני כי אני זה אני
לחיות עם פרשת השבוע – תצוה – אני זה אני כי אני זה אני הפרשה פותחת (כ"ז, כ'): וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד. בזוה"ק בתחילת הפרשה שואלים על הביטוי המיוחד "ואתה תצוה". זהו ביטוי יחודי שאיננו נמצא בדרך כלל בתורה. רוב הציוויים מתחילים בפסוק: "וידבר ה' אל משה לאמר", ולאחר מכן, "צו את בני ישראל" וכדומה. כאן הפתיחה יחודית ויש מקום להבין את משמעות הדברים. ביטויים דומים מופיעים בהמשך הפרשה: […]
המלחמה במואב
המלחמה במואב ראינו בפרק הקודם (פרק ב') את חילוף התפקידים בין אליהו לאלישע, יש רושם שאלישע הוא נביא הנוהג במידת הרחמים, לעומת אליהו שנהג במידת הדין. ובכל זאת מה שראינו בסוף הפרק הקודם איך שאלישע מגיב לילדים שצוחקים עליו קצת לא מתאים לדמות של אלישע, זה מתאים יותר לאליהו. כג וַיַּעַל מִשָּׁם, בֵּית-אֵל; וְהוּא עֹלֶה בַדֶּרֶךְ, וּנְעָרִים קְטַנִּים יָצְאוּ מִן-הָעִיר, וַיִּתְקַלְּסוּ-בוֹ וַיֹּאמְרוּ לוֹ, עֲלֵה קֵרֵחַ עֲלֵה קֵרֵחַ. כד וַיִּפֶן אַחֲרָיו וַיִּרְאֵם, וַיְקַלְלֵם בְּשֵׁם יְהוָה; וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים, מִן-הַיַּעַר, וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם, אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים. כה וַיֵּלֶךְ מִשָּׁם, […]
תרומה – סוד המשכן שלוש תרומות
לחיות עם פרשת השבוע – פרשת תרומה – סוד המשכן, שלוש תרומות הפרשה עוסקת בעשיית המשכן וכליו. נעיין בדבריו של הרמח"ל המתייחסים לתחילת הפרשה (אוצרות רמח"ל, פרשת תרומה): סוד המשכן הוא, שעד עכשיו השכינה לא הוקבעה בקביעות בארץ, אף על פי שנתגלתה הקדושה העליונה בזמן מתן תורה ובזמן קריעת ים סוף, הכל היה לפי שעה, ועכשיו היה צריך להיות בקביעות. ענין מיוחד במשכן הוא ירידת השכינה בקביעות לארץ. גם קודם לבניית המשכן היו הבזקים והארות רוחניות גדולות. במתן תורה זכו […]
עלייתו של אליהו בסערה השמיימה
עלייתו של אליהו בסערה השמיימה ההנהגה שבה אליהו עומד בראש ההר ומוריד אש מהשמים, זו הנהגה שקשה מאוד לעמוד בה. כשאליהו היה בהר חורב ה' אומר לו "לא באש ה'" וכשאליהו עונה לה' "קנוא קינאתי לה'" ה' אומר לו "ואת אלישע תמשוך נביא תחתיך". הפרק הזה בא לחדד את הדבר הזה נשאל: למה אליהו נותן לאלישע בקשה? אלישע מבקש פי שנים מרוחו של אליהו, ואליהו נותן לו תנאי: "ט וַיְהִי כְעָבְרָם, וְאֵלִיָּהוּ אָמַר אֶל-אֱלִישָׁע שְׁאַל מָה אֶעֱשֶׂה-לָּךְ, בְּטֶרֶם, אֶלָּקַח מֵעִמָּךְ; […]
הלוואה -רשות או חובה?
דרכי לימוד – לימוד כל התורה כולה ביום אחד בע"ה ביום כ"ג באייר מתקיים בישיבה יום של לימוד "כל התורה כולה ביום אחד". בלא שהתכוונו לכך, זה יוצא בדיוק ביום השנה ה-51 לפיגוע שהיה במעלות, כך שיש גם סימן מן השמים למשמעותו של יום זה עבור הישיבה. בע"ה ובסייעתא דשמיא גדולה, נסיים כולנו, בני הישיבה לדורותיה ובני העיר מעלות את כל התורה כולה. ננסה לעמוד על המקורות העומדים בבסיס הענין, כדי שנבין את משמעותו וערכו, ונשתתף בענין בהתלהבות. א. כל […]
משפטים – אין קשה יותר מלהיות ברשות אחר
לחיות עם פרשת השבוע – משפטים – אין קשה יותר מלהיות ברשות אחר בפתיחת פרשת משפטים בולטת ההדרגה של הדינים, מן הכבד אל הקל: ראשיתה באדם שהורג אדם במזיד או בשוגג, וכן הורג עבד וכדומה (שמות כ"א, י"ב-כ"ז): מַכֵּה אִישׁ וָמֵת מוֹת יוּמָת… וּמַכֵּה אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת… וְכִי יְרִיבֻן אֲנָשִׁים וְהִכָּה אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ בְּאֶבֶן אוֹ בְאֶגְרֹף… וְכִי יַכֶּה אִישׁ אֶת עַבְדּוֹ אוֹ אֶת אֲמָתוֹ בַּשֵּׁבֶט וּמֵת תַּחַת יָדוֹ… וְכִי יִנָּצוּ אֲנָשִׁים וְנָגְפוּ אִשָּׁה הָרָה… לאחר מכן עוסקים בנזקי […]
אחזיה בן אחאב
אחזיה בן אחאב בפרק כב נאמר: מא וִיהוֹשָׁפָט בֶּן-אָסָא מָלַךְ עַל-יְהוּדָה בִּשְׁנַת אַרְבַּע לְאַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. מב יְהוֹשָׁפָט בֶּן-שְׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה בְּמָלְכוֹ וְעֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ עֲזוּבָה בַּת-שִׁלְחִי. מג וַיֵּלֶךְ בְּכָל-דֶּרֶךְ אָסָא אָבִיו לֹא-סָר מִמֶּנּוּ לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה. מד אַךְ הַבָּמוֹת לֹא-סָרוּ עוֹד הָעָם מְזַבְּחִים וּמְקַטְּרִים בַּבָּמוֹת.מה וַיַּשְׁלֵם יְהוֹשָׁפָט עִם-מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל.מו וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹשָׁפָט וּגְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר-עָשָׂה וַאֲשֶׁר נִלְחָם הֲלֹא-הֵם כְּתוּבִים עַל-סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה. מז וְיֶתֶר הַקָּדֵשׁ אֲשֶׁר נִשְׁאַר בִּימֵי אָסָא אָבִיו בִּעֵר מִן-הָאָרֶץ. מח וּמֶלֶךְ אֵין בֶּאֱדוֹם נִצָּב מֶלֶךְ.מט יְהוֹשָׁפָט עשר (עָשָׂה) אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ […]
"וישמע יתרו" – להיות איש שומע
לחיות עם פרשת השבוע – יתרו – "וישמע יתרו" – להיות איש שומע המילים הפותחות את הפרשה הן עולם ומלואו. "וישמע יתרו" – אלו מילים מופלאות. מה יתרו שומע? חז"ל אומרים שהוא שמע על קריעת ים סוף, על מלחמת עמלק, על יציאת מצרים ומתן תורה. לשמוע זה דבר גדול ולא מובן מאליו. אנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמה שנפתחה משום שאנשים לא שמעו מה שהיו צריכים לשמוע. הנביא ישעיהו אומר: "החרשים שמעו והעוורים הביטו לראות". פסוק נוסף שעוסק בשמיעה מופיע בספר […]
"אין שלטון ביום המוות"
אין שלטון ביום המוות בפעם הקודמת ראינו את מותו של אחאב. יש פסוק בספר שמות פרק ב': "כג וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם, וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם, וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מִן-הָעֲבֹדָה, וַיִּזְעָקוּ; וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל-הָאֱלֹהִים, מִן-הָעֲבֹדָה." על זה אומר רש"י שפרעה נצטרע על זה אומר המלבי"ם – ברגע שמלך מת כבר לא אומרים את התואר "מלך לפני שמו" ולכן אם אומרים וימת "המלך פרעה" להגיד שהוא לא באמת מת אלא הוא כאילו מת ויש לו צרעת. אולם המלבים חוזר בו כי יש שני […]
בשלח – להמשיך את "גאה גאה" גם לשגרה
לחיות עם פרשת השבוע – בשלח – להמשיך את "גאה גאה" לשגרה נעמוד על שתי נקודות בפרשה. האחת – ענין המלחמה המופיע בפרשה כמה פעמים. התורה מתארת את ההתמודדות של ישראל מול מצרים כ"מלחמה". הנקודה השניה היא כיצד חוזרים לשגרה אחרי זמנים גדולים. יתכן שאנו כרגע נמצאים בזמן של חזרה לשגרה, ויש לימוד חשוב בענין זה בפרשה. א. מלחמה. דרשו חכמים במכילתא: "ה' ילחם לכם", לא לשעה זו בלבד ילחם לכם, אלא לעולם ילחם כנגדן של אויביכם. ר' מאיר אומר: […]
בא – בכור פרעה, בכור השפחה ובכור בהמה
לחיות עם פרשת השבוע – בא – בכור פרעה, בכור השפחה ובכור בהמה שלוש הפרשיות הראשונות של ספר שמות עוסקות בתהליך של היציאה ממצרים. פרשת שמות עוסקת בירידה למצרים ובשעבוד. פרשת וארא – עוסקת ביחס למצרים ובטיפול בהם על ידי המכות. פרשת בא – החל מהמילים הראשונות עוסקת בפרעה: "בא אל פרעה". מדוע התורה מקדישה פרשה שלמה למאבק מול פרעה וברצון של הקב"ה לשבור את פרעה? ה' ברא את הרע, ונתן לו בחינה של אוטונומיה בעולם. כאשר הרע עובר את […]
סופו של אחאב
סופו של אחאב אחרי הסיפור של כרם נבות ה' אומר: "כח וַיְהִי, דְּבַר-יְהוָה, אֶל-אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי, לֵאמֹר. כט הֲרָאִיתָ, כִּי-נִכְנַע אַחְאָב מִלְּפָנָי; יַעַן כִּי-נִכְנַע מִפָּנַי, לֹא-אָבִי הָרָעָה בְּיָמָיו–בִּימֵי בְנוֹ, אָבִיא הָרָעָה עַל-בֵּיתוֹ." מה הנחמה? ה' לא מוחל, זה לא עונש לאחאב אבל לבנו. – זה מועיל ברמה מסויימת העונש נדחה פרק כב אנחנו רואים שיש קשר חזק מאוד בין יהושפט לאחאב: "ד וַיֹּאמֶר, אֶל-יְהוֹשָׁפָט, הֲתֵלֵךְ אִתִּי לַמִּלְחָמָה, רָמֹת גִּלְעָד; וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט אֶל-מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, כָּמוֹנִי כָמוֹךָ כְּעַמִּי כְעַמֶּךָ כְּסוּסַי כְּסוּסֶיךָ" ונראה שזה מתחיל עוד […]
כרם נבות חלק א (פרק כא)
כרם נבות חלק א' פרק כא' – הסיפור נראה קצת ציני אחאב מבקש מנבות את הכרם שלו ולאחר שנבות מסרב לתת את השדה שלו לאחאב, התגובה של אחאב לאחר מכן היא קצת ילדותית. אולי הפסוקים כתובים בצורה זו כדי לבטא את הקיצוניות במעשה של אחאב. למרות שאחאב לא עושה את המעשה עצמו, אלא איזבל אשתו. ולמרות שרק ההתערבות של איזבל היא שגרמה שהסיפור יגמר בצורה הזו. – איזבל מנסה מאוד להראות שאחאב הוא חלק מהתהליך, שהוא מתנהג כמו שמלך צריך […]
שמות – דור גדול וכואב – לעילוי נשמת יאיר יעקב שושן הי"ד
לחיות עם פרשת השבוע – שמות – דור גדול וכואב השבוע נפל בן מעלות, בנו של בוגר הישיבה, החייל יאיר שושן הי"ד. זה מפגיש אותנו שוב עם המציאות הקשה שעם ישראל עובר בימים אלו. בנוסף לכך המשא ומתן על עסקה הולך ומתקדם. אמנם איננו יודעים את הפרטים, אבל כפי שהדבר מצטייר לעינינו, נראה שזה עלול להוביל למציאות קשה. המציאות הזו מזכירה לנו ענין המופיע בפרשה, שיש לנו לימוד ממנו לתקופה זו. ה' שולח את משה לגאול את עם ישראל. אחת […]
"והיה ברכה" קירוב הרחוקים של אברהם – פרשה לט פסקה יא (חלק ז')
קישור לדף מקורות: https://did.li/IuhOf