לחיות עם פרשת השבוע – פרשת האבנים
לחיות עם פרשת השבוע – ויצא – פרשת האבנים יעקב אבינו יוצא מבאר שבע ובורח לחרן. "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב שְׂדֵה אֲרָם" (הושע י"ב, י"ג). עשו מאחוריו, לבן מלפניו, והשמש שוקעת. יעקב חושש מהעתיד, מחיות רעות (רש"י בראשית כ"ח, י"א). הוא נמצא במציאות קשה מאוד.חז"ל דורשים על יעקב במציאות הזו את הפסוק (תהלים קכ"א, א'): "מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי?". יעקב חושש ולא יודע מה לעשות. הוא מרגיש תלוש לגמרי מהמציאות, בודד ועזוב לנפשו.התורה מתארת מה יעקב עושה (בראשית כ"ח, י"א): וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן […]
פרשה יב – פסקה ט- אברהם ובריאת העולם
המדרש: אמר רבי יהושע בן קרחה בהבראם באברהם בזכותו של אברהם, רבי עזריה אמר על הדא דרבי יהושע בן קרחה (נחמיה ט) אתה הוא ה' לבדך אתה עשית וגו' וכל אשר בהם כל האונקים הזה בשביל מה, בשביל אתה הוא ה' האלהים אשר בחרת באברם והוצאתו מאור כשדים ושמת שמו אברהם, א"ר יודן בהרים הגבוהים היעלים אין כתיב כאן אלא (תהלים קד) הרים הגבוהים ליעלים, הרים הגבוהים למה נבראו בשביל היעלים מה יעלה זו תשייה היא מתיירא מן החיה, ובשעה […]
לחיות עם פרשת השבוע – המאבק מול הנצרות
לחיות עם פרשת השבוע – תולדות – המאבק מול הנצרות מתחילת ספר בראשית, עד קרוב לסיומו, אנו עסוקים בבירור של עם ישראל מתוך המציאות כולה. החל מאדם הראשון, ובהמשך – המאבק בין קין להבל, לאחר מכן בחירתו של נח מכל האנושות, ולבסוף אברהם אבינו שנבחר מכל העולם – הוא מהעבר אחד והעולם כולו מעבר אחר, נאבק מול נמרוד ונבחר לייסד את עם ישראל.אצל בני אברהם אנו מוצאים בירור פנימי יותר – שני ילדים לאברהם, ויצחק נבחר על פני ישמעאל. זהו […]
פרשה יב – פסקה ח – גדול השלום
המדרש: כל מה שאתה רואה תולדות שמים וארץ הן שנאמר בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ, בשני ברא מן העליונים שנא' ויאמר אלהים יהי רקיע, בשלישי ברא מן התחתונים, ויאמר אלהים תדשא הארץ, ברביעי ברא מן העליונים, ויאמר אלהים יהי מאורות, בחמישי ברא מן התחתונים, ויאמר אלהים ישרצו המים, בששי בא לבראות את אדם אמר אם אני בורא אותו מן העליונים עכשיו העליונים רבים על התחתונים בריה אחת ואין שלום בעולם, ואם אני בורא אותו מן התחתונים עכשיו התחתונים […]
פרשה יב – פסקה ז
המדרש: לכל יש תולדות, שמים וארץ יש להן תולדות שנאמר אלה תולדות השמים והארץ בהבראם, הרים יש להם תולדות שנאמר (תהלים צ) בטרם הרים יולדו וגו', מטר יש לו תולדות, שנאמר (איוב לח) היש למטר אב, טל יש לו תולדות שנאמר (שם /איוב ל"ח/) או מי הוליד אגלי טל, רבי שמעון בן לקיש אמר אלו מרגליות של טל, תני כל מי שיש לו תולדות, מת ובלה, ונברא ואינו בורא, וכל מי שאין לו תולדות, אינו לא מת, ולא בלה, ובורא […]
לחיות עם פרשת השבוע – כיצד זוכים בארץ?
לחיות עם פרשת השבוע – וירא – כיצד זוכים בארץ? הזוה"ק עוסק במאבק שלנו מול ישמעאל, שאנו חווים אותה בימים אלה – מול מי שאנו רואים, מבחינה רוחנית, כבני ישמעאל. בפרשה הקודמת קראנו שבעקבות עקרותה של שרה היא מציעה לאברהם לקחת את הגר לאשה. הריונה של הגר גורם לה להרגיש שהיא הגבירה, ולזלזל בשרה. בפרשתנו, אחר לידת ישמעאל ויצחק, נאמר (בראשית כ"א, ט'-י"ג): וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת בֶּן הָגָר הַמִּצְרִית אֲשֶׁר יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק. וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ […]
פרשה יב – פסקה ו
המדרש: תולדות, א"ר שמואל בר נחמן כל תולדות שנאמרו בתורה חסרין בר מן תרין אלה תולדות פרץ וגו' והדין, ומפני מה אינון חסרין, רבי יודן בשם רבי אבין אמר כנגד ו' דברים שנטלו מאדם הראשון, ואלו הן זיוו, חייו, וקומתו, ופרי הארץ, ופירות האילן, ומאורות, זיוו מנין שנאמר (איוב יד) משנה פניו ותשלחהו, חייו מנין, כי עפר אתה, קומתו מנין, שנאמר ויתחבא האדם ואשתו, א"ר אבהו באותו השעה גזעה קומתו של אדם הראשון ונעשית של מאה אמה, פרי האילן ופרי […]
עמידה בנסיון
עמידה בנסיונות ננסה לבחון את נושא העמידה בנסיונות, לאור דברי חז"ל במדרש (בראשית רבה פרשה ל"ב, ג'): כתיב (תהלים י"א): "ה' צדיק יבחן ורשע ואוהב חמס שנאה נפשו", אמר רבי יונתן: היוצר הזה אינו בודק קנקנים מרועעים, שאינו מספיק לקוש עליהם אחת עד שהוא שוברם, ומי הוא בודק בקנקנים יפים, אפילו מקיש עליהם כמה פעמים אינם נשברים, כך אין הקב"ה מנסה את הרשעים אלא את הצדיקים, שנאמר: "ה' צדיק יבחן", וכתיב (בראשית כ"ב): "והאלהים נסה את אברהם". אמר רבי יוסי […]
לחיות עם פרשת השבוע – במלחמה כמו במלחמה
לחיות עם פרשת השבוע – לך לך – במלחמה כמו במלחמה "בצר הרחבת לי"קודם שנתחיל לעיין בפרשה ולדלות ממנה דרכי התבוננות על מציאות חיינו, נעיין בדברי הירושלמי, שחשוב לזכור אותם בעת הזאת ובכל עת (ירושלמי תענית פ"ב ה"ט): אמר ר' אבהו: כתיב "בקראי עניני אלהי צדקי בצר הרחבת לי", אמר דוד לפני הקב"ה: רבון העולמים, כל צרה שהייתי נכנס לה – אתה הייתה מרחיבה לי. נכנסתי לצרתה של בת שבע – ונתת לי את שלמה, נכנסתי לצרתן של ישראל – […]
פרשה יב – פסקה ה
המדרש: דרש ר' נחמיה איש כפר סיחון כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ וגו', ג' דברים הללו הן הן עיקר ברייתו של עולם, ושהו ג' ימים והוציאו ג' תולדות, הארץ בראשון כבית הלל, ושהתה ג' ימים ראשון ושני ושלישי והוציאה ג' תולדות, אילנות ודשאים, וגן עדן, רקיע בשני, ושהה ג' ימים שני ושלישי ורביעי, והוציא ג' תולדות חמה ולבנה ומזלות, ומים בשלישי, ושהו ג' ימים שלישי רביעי וחמישי והוציאו ג' תולדות עופות ודגים ולויתן, ר' עזריה לא […]
איפה מתחבאת הגאולה?
איפה מתחבאת הגאולה? בשיחה זו נמשיך את הדברים שנאמרו אתמול, ביחס לתקופה, למדרגה נוספת. לצערנו, יצא לנו לקרוא כאן כמה פעמים את אגרת תפ"ג באגרות ראי"ה (ח"ב1), אחרי פיגועים. משפט אחד מהאגרת מביא אותנו לעסוק בה שוב ושוב בזמנים קשים: ועל זה אנו נתבעים ולזה נוצרנו. ובכל זמן שאנו נדדים, נשחטים ונטבחים, כצבאות וכאילים, על אשר אין אנו מכירים את תפקידנו, באים אנשים קטנים ומצומצמים, ומרפאים אותנו ברפואות קרות מכל המינים ואת סם-החיים העיקרי, אותו מניחים בקרן זוית… כשיש צרות, […]
לחיות עם פרשת השבוע – נח – תשובת הציונות
לחיות עם פרשת השבוע – נח – תשובת הציונות שתי דרכים יש כדי "לחיות עם פרשת השבוע".כשעולם כמנהגו נוהג, והכל הולך כראוי, אנו מעיינים בפרשה ומחפשים בה דברים שיעוררו למחשבה על האדם, על העולם וכדומה.אך פעמים שפרשת השבוע מתרחשת במציאות. אנו יודעים מהו הנושא, ומחפשים בפרשה דברים שיכולים לתת מבט על מאורעות הימים. "פרשת השבוע" שלנו היא גל הטרור התוקף אותנו. בשבועות האחרונים אנו נמצאים בתקופה קשה לעם ישראל. מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה. ננסה לדלות מן הפרשה דרך להתבונן […]
פרשה יב – פסקה ד
המדרש: רבי יהודה ורבי נחמיה רבי יהודה אומר ויכלו השמים והארץ בזמנן, וכל צבאם בזמנן, א"ל רבי נחמיה והא כתיב אלה תולדות השמים והארץ בהבראם. מלמד שבו ביום נבראו, בו ביום הוציאו תולדות, אמר לו והכתיב ויהי ערב ויהי בקר יום אחד, יום שני, יום שלישי, יום רביעי, יום חמישי, יום ששי, אמר לו רבי נחמיה כמלקטי תאנים הן, כל אחד ואחד הופיע בזמנו, ר' ברכיה על הדא דר' נחמיה אמר ותוצא הארץ, דבר שהיה פקוד בידיה.
לחיות עם פרשת השבוע – לשוב אל ה'
לחיות עם פרשת השבוע – נצבים – לשוב אל ה' פרשת נצבים נקראת לעולם לפני ראש השנה. בזוה"ק מובא, שכשנאמר בתנ"ך "היום", רומז הדבר לראש השנה (עי' למשל ח"ג פינחס רל"א ע"א). על פי זה, הפסוק הפותח את הפרשה רומז לראש השנה (דברים כ"ט, ח'): אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. ננסה לעמוד על משמעות הכתוב ועל הקשר שלו לראש השנה. רש"י עומד על הביטוי המיוחד "אתם נצבים". מדוע במעמד זה מציין […]
פרשה יב – פסקה ג – תוהו, בוהו וחושך
המדרש: אלה תולדות השמים וגו' אמר רבי אבהו כל מקום שנאמר אלה פסל את הראשונים ואלה מוסיף על הראשונים כאן שנאמר אלה פסל את הראשונים מה פסל תוהו ובוהו וחושך.
תשובה טבעית – השתחררות מהבלים
התשובה הטבעית התשובה האישית של האדם, כך מלמדנו הרב קוק, היא חלק מהתהליך הכללי של תשובת העולם כולו. העולם הולך ומתפתח בתחומים רבים, וכולם מובילים ל"חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם" (איכה ה', כ"א) – כאדם הראשון שהיה מקדם לגן עדן (עי' איכה רבה פרשה ה', כ"א). גם תשובתו של האדם על חטאיו, היא חלק ממערכת כללית יותר של תשובה הקיימת באדם. כך מבאר הרב קוק את מושג התשובה בפרקים הראשונים של אורות התשובה.נעיין בכמה עניינים העולים מן הפרק הראשון: תשובה טבעית, אמונית, […]
לחיות עם פרשת השבוע – גבולות במידת החסד
לחיות עם פרשת השבוע – כי תבוא – אל תהיו "דתיים"! פרשת "כי תבוא" רומזת על החשיבות של "לחיות עם פרשת השבוע".המילה "היום" חוזרת בפרשה פעמים רבות, בהקשרים רבים שחלקם לא מובנים בקריאה ראשונה.דוגמא לכך: כשאדם מביא ביכורים, הוא עולה עם הפירות לבית המקדש, וכך נאמר בתורה (דברים כ"ו, ג'): וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַה' אֱלֹהֶיךָ כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ. עם ישראל חי בארץ ישראל כבר מאות […]
פרשה יב – פסקה ב
המדרש: רבי פנחס בשם ר' לוי אמר בהבראם בה"א בראם, (ישעיה סו) ואת כל אלה ידי עשתה ויהיו כל אלה נאם ה' ואל זה אביט אל עני ונכה רוח וחרד על דברי, אמר רבי יהודה בשם רבי סימון לא בעמל ולא ביגיעה ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו שנאמר ואת כל אלה ידי עשתה, רבי יודן אמר בזכות התורה שנא' (ויקרא כז) אלה החוקים והמשפטים והתורות אשר נתן ה' בינו ובין בני ישראל בהר סיני ביד משה, רבי יהושע בר […]
כתבנו בספר החיים
כתבנו בספר חיים טובים אנו בעיצומו של חודש אלול. קול השופר מהדהד באזננו ומעוררנו לתשובה.אנו נוהגים לברך איש את רעהו בברכת "כתיבה וחתימה טובה". בתפילת הימים הנוראים אנו מוסיפים, בין השאר: זכרנו לחיים מלך חפץ בחיים, וכתבנו בספר החיים למענך אלקים חיים. יש להבין למה אנו מתכוונים בכתיבה לטובה בספר החיים.כילדים קטנים אנו מדמיינים ספר גדול הנמצא בשמים, ובו כתובים מעשי כל בני האדם, והאם יכתבו לחיים או חלילה להיפך.יש לשדרג את ההבנה, ולהבין את משמעותה של הכתיבה. ננסה לעמוד […]
לחיות עם פרשת השבוע – שעת טירוף ושעת גאולה
לחיות עם פרשת השבוע – כי תצא – שעת טירוף ושעת גאולה בכל שנה אני לומד מחדש את פרשת כי תצא, ובכל שנה הראש שלי מתמקד בסופו של דבר באותו ענין – ביטוי מיוחד המופיע בפרשה שלוש פעמים, ולא מופיע עוד בכל התורה: "בדרך בצאתכם ממצרים".דברים כ"ג, ד'-ז': לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל ה' עַד עוֹלָם. עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם […]